Khamis, 9 Jun 2011

Tips buat budget tunang





  1. [KLIK TABLE KALO KORANG RASA KECIK SGT TAK NAMPAK]Aku bebesar hati (hehehe) nak bagi tips kat korang macamana nak buat budget utk majlis tunang korang...nanti aku akan menyusulkan tips rumah baru n tips majlis perkahwinan

    table kat atas aku nak tunjukkan kat korang macamana nak buat budget...ada yang ok ada yang tak...lebih2 lagi aku nie kaki shoping......g shoping complex rambang mata...tapi bila ada check list nie atleast dapat membantu aku mengontrol diri agar tak over2 dalam membeli.......bila rasa cantik je sure aku nak beli tapi biasanya yang aku suka tue sure mahal......sediakan checklist sebagai guide kita




    1. try survey beberapa tempat bagi mendapatkan yang barang yang best....dan harga berpatutan...if harga barang tersebut lebih daripada budget dapatkan di tempat yang lain


    2. potong mana-mana yang korang rasa tak perlu contohnye seperti aku budget 5 dulang tapi terlebih 6 dulang so potong mana2 item...tapi make sure yang berkaitan dengan adat jangan dipotong...memandangkan aku ada 4 telekung so aku cakap dengan tunang aku tak yah bagi pun tak pe


    3. beli item yang disediakan dalam bentuk pakej lelaki dan perempuan ....contohnya tuala ausino aku RM80 untuk couple set dan baju nikah aku RM termasuk 4m satin perempuan, 5m satin lelaki, 4m ciffon dan samping. So budget tersebut boleh bagi 2. Jimat dan masih glamor...hehehe


    4. try dapatkan barang2 yang ada sale...lagi besar sale dia korang serbu....nampak je 70% korang g lah cepat2


    5. lagi nak jimat, suruh je org sponser sikit tapi make sure time diorg kawin or dapat baby korang jenis yang pemurah bagi hadiah...so automatik diorg sponser...make sure juga korang rajin hulurkan mak bapak korang duit setiap bulan...bukan bertujuan beri untuk dapatkan balasan tapi secara outomatiknye kalo kita pemurah, InsyaAllah time kita susah ada yang akan membantu.Percayalah. aku tak minta pun mak bapa n sibling aku sponser tapi diaorg sendiri call nak sponser. So Alhamdullilah kurang sikit beban aku


    6. beli sikit2 setiap bulan...perancangan awal penting...actually aku ni ni terlalu sibuk kerja n study master so aku pun lambat juga buat perancangan.......contohnya bulan lepas aku beli kain baju...bulan nie bali barang lain...so korang akan tak terasa sangat.......


    7. try buat alternative lain....if/else.....contoh aku nak bagi cupcake kepada semua tetamu aku tapi cup cake yang cun tu harganya RM3.50 kecik pulak tue...so aku try dapatkan baulu gulung...sedap, besar damn murah segulung RM1.10 je...


    8. as women aku nie memang queen control sikit......so semua aku nak pikir .....kalo rasa2 tak nak serabut part2 yang mahal tue suruh tunang korang pikir...so cost yang kosong tue aku suruh tunang aku sendiri pikir......disamping ada elemen surprise


    9. buat masa nie tu je aku dapat fikir...tapi make sure korang ada budget untuk balik kpg...tengok2 sedap je buat budget tunang last2 org yang nak bertunang tak de budget nak balik kpg...hehhhe...penting tu

















Tiada ulasan:

Catat Ulasan